Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Het educatieprogramma zette de vraag centraal Wat is de toekomst van Plastic?

Kinderen vanaf 8 jaar kregen een doosje met legostenen mee en een kaart met onderzoeksvragen. Samen met hun ouders en begeleiders bekeken ze de Engelstalige tentoonstelling en formuleerden ze eigen vragen voor hen. Elk antwoord stond voor een legosteen waardoor na afloop van de gesprekken in de tentoonstelling een toren van stenen was ontstaan. Op het Playground onderdeel van de tentoonstelling konden kinderen en families onder begeleiding plastic bekertjes verwerken tot een 3D geprint legoblokje met het Perpetual Plastic Project. En op de plastictafel rangschikten ze verschillende voorwerpen naar hoeveel plastic waar het uit bestond.

Nadat ze ervaren hadden wat de mogelijkheden van plastic zijn, konden ze bij de fotobooth verwoorden wat ze van plastic vonden. Hier maakten ze met hun ouders filmpjes waarin ze een beeld schetsen over hoe zij de toekomst van plastic zagen. De legostenen konden meegenomen worden naar het Dek waar verder gebouwd kon worden met zowel standaard als unieke 3Dgeprinte HNI legoblokjes gebaseerd op ontwerpen uit de HNIcollectie. Op woensdag en zondagmiddagen kon er met plastic en de 3D-pen ontworpen worden. En elke maand werd er rond plastic een workshop georganiseerd.

LEGO printen

doorlopend

Gedurende de periode van de tentoonstlling werden speciale LEGO stenen werden ge-3D print in het foyer, gebaseerd op tekeningen uit de archieven van Het Nieuwe Instituut.

 

Doodle3D

doorlopend

Kinderen konden experimenteren met tekenen met een 3D print pen. 

Technasium

Hoe zou je een 3D printer willen inzetten in je dagelijks leven, en hoe zou het eruitzien? Hoe zou je je eigen 3D printer bouwen?

Dit waren de vragen aan een groep leerlingen van het Rotterdamse Libanon College, die deelnamen aan een educatie pilot project bij Het Nieuwe Instituut in 2015.